Wat zijn de voordelen van online referral marketing?

Als bedrijf kun je diverse online marketing strategieën toepassen om je product of dienst sneller aan de man te brengen. Dit kun je eenvoudig doen door gebruik te maken het online-advertentieprogramma van Google: Google Ads (voorheen Google Adwords). Hierin zitten allerlei handige methodes waarmee je gericht kunt adverteren, zoals doelgroeptargeting. Hiermee kun je campagnes maken en mensen bereiken op basis van bijvoorbeeld hun identiteit of hun surfgedrag. Vroeger moest je maar raden wie je doelgroep was en kon je hen niet zo gericht bereiken als nu. Deze verandering is gekomen sinds de uitvinding van Google Ads (gelijk gelanceerd met Google in het jaar 2000). Met Google Ads kun je ook bepalen op welke kanalen de advertenties toont en op elke apparaten. Een andere effectieve marketing strategie is referral marketing.

Wat is referral marketing?

Je ziet het woord referral marketing veel voorbijkomen, maar wat is het precies? Het komt vanuit het Engels, ‘to refer’ betekent refereren aan. Het betekent in dit geval, doorverwijzen. Concreet betekent dit aanprijzen van jouw product of dienst door anderen, vooral via social media. Er zijn bijvoorbeeld in Facebook speciale groepen waar mensen met gemeenschappelijke interesses zitten. Iemand kan daar dan een bepaald product van jouw website aanprijzen aan anderen, omdat hij/zij het net gekocht heeft en hier tevreden over is. Hij/zij verwijst dus door naar jouw website. Een ander kan dan overgehaald worden om ook het product bij jou af te nemen. 

Wat zijn de voordelen van referral marketing?

Het voordeel van referral marketing is dat de mond-tot-mondreclame in bijvoorbeeld zo’n Facebookgroep veel effectiever is dan wanneer jouw bedrijf via een advertentie in een krantje probeert het product te verkopen. Hierbij komt ook kijken, dat wanneer ánderen lovend zijn over jouw product, dat vaak veel meer resultaat oplevert dan wanneer je zelf jouw product aanprijst. Er zijn naast referral marketing nog diverse anderen methodes om jouw producten en diensten sneller te verkopen. Denk daarbij ook een mooie teksten schrijven voor je website, die heten ook wel SEO-teksten. 

Een hogere ranking in Google

Wanneer je een goede website hebt, met unieke content en goed geschreven SEO-teksten krijg je een hogere ranking in Google. SEO-teksten houden in dat woorden op jouw website overeenkomen met de zoektermen die de potentiële klanten veel kiezen op Google. Je vergroot dus je zichtbaarheid met pakkende SEO-teksten, die geen fouten bevatten, in een unieke schrijfstijl geschreven zijn en aantrekkelijk zijn voor de klant. Indien je niet weet hoe je deze teksten moet schrijven kun je de SEO uitbesteden. Een online marketing specialist zal jou volledig ontzorgen. Wanneer je de SEO gaat uitbesteden, kun jij je bezig houden met andere prioriteiten zoals administratie en productontwikkeling. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *