Een goede bedrijfsnaam bedenken

Een bedrijfsnaam bedenken voor jouw onderneming is geen makkelijke taak. Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden, zoals hoe pakkend de naam is en of de naam al in gebruik is. Daarom hebben wij een lijst met tips opgesteld hoe jij de beste bedrijfsnaam kan bedenken.

Bedenk sterke namen

Als eerste moet je een sterke bedrijfsnaam bedenken. De bedrijfsnaam moet makkelijk zijn om uit te spreken en goed blijven hangen in iemand zijn hoofd. Als je bijvoorbeeld een pizzeria gaat beginnen dan moet je niet een heel ingewikkelde Italiaanse naam bedenken die men nauwelijks kan uitspreken. De betekenis moet duidelijk zijn en goed weergeven wat het bedrijf aanbiedt. Peter’s Pizza verkoopt duidelijk pizza’s, en Kaaswinkel Kareltje is duidelijk een kaaswinkel. Op die manier weten mensen precies wat ze kunnen kopen als ze jouw merknaam zien of horen langskomen. 

Bedrijfsnaam checken

Nadat je een lijstje hebt gemaakt met potentiële namen moet je kijken welke namen er nog beschikbaar zijn. Grote kans dat de eerste namen die je hebt bedacht al in gebruik zijn. Deze vallen dus direct af. Daarnaast is er een kans dat je naam te veel lijkt op dat van een ander bedrijf. Daarom moet je altijd je bedrijfsnaam checken, je wilt niet dat je halverwege je onderneming avontuur een brief van een advocaat krijgt.

Bedenk alvast een slogan

Als je nog twijfelt over verschillende namen, probeer dan alvast slogans te bedenken. Een goede slogan is niet makkelijk om te bedenken, en als je merkt dat het bijna onmogelijk is met een van de bedrijfsnamen dan is het misschien handiger om die weg te laten. Nadat je voor alle bedrijfsnamen die je hebt bedacht een slogan hebt gemaakt, kun je ze vergelijken. Laat ze zien of horen aan vrienden en familie en neem hun input mee in je besluit. Door gebruik te maken van punten kan je de namen scores geven en op die manier beoordelen. 

Logo bij je bedrijfsnaam

Als laatste tip hebben we het bedenken van een logo bij de bedrijfsnaam. Sommige bedrijfsnamen zijn een stuk makkelijker om een logo bij te ontwerpen. Dit kan door middel van een mascotte of creatief gebruik van de letters. Apple heeft natuurlijk een appel als logo en McDonald’s de M. Als je al direct een logo kan bedenken bij je bedrijfsnaam scheelt dat een hoop werk. Door een sterk logo met een sterke naam te combineren heb je al een goed begin voor je brand.

Dus heb je nog een goede bedrijfsnaam nodig? Maak een lijst met potentiële namen, check of ze al in gebruik zijn of te veel op een ander lijken, probeer slogans te bedenken en hou rekening met een strak logo. Door met deze punten rekening te houden kom je vanzelf op een sterke bedrijfsnaam voor jouw onderneming.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *