Als ondernemer je zaken op orde krijgen

Ondernemers hebben het vaak maar druk. Het is dan ook belangrijk dat je als ondernemer je zaakjes op orde hebt. Hoe je dat doet? Je vindt hier een aantal tips.

Organiseer de boel

Om het overzicht te behouden is het belangrijk dat je alles goed organiseert. Dat begint al bij je werkplek. Berg kabeltjes op op één en dezelfde plek en hang een magneetbord op waar je alle knipsels, kaarten en losse krabbels op kwijt kunt. Het is verstandig om alles een vaste plek te geven, zodat je precies weet waar alles ligt.

Houd je werkplek netjes

Uiteraard is het van belang dat je je werkplek netjes houdt. Je zult hier immers een groot deel van de tijd doorbrengen. Ruim niet alleen op wat er in het zicht staat; het is ook goed om de inhoud van je ladekasten regelmatig uit te zoeken.

Het is ook goed om postbakjes of bijvoorbeeld dossiers uit te zoeken. Zijn de documenten nog wel relevant? Zo nee, dan mag het in de versnipperaar. Is dit wel het geval, doe ze dan in mappen met een duidelijke naam erop.

Stel prioriteiten

Als ondernemer heb je veel te doen, op verschillende vlakken. Het is daarom noodzakelijk om relevantie te bepalen. Dat geldt voor taken die je nog moet doen, maar ook bijvoorbeeld voor de mailtjes in je mailbox. Sommige dingen kun je direct afhandelen. Op die manier is het gelijk uit je hoofd. Andere zaken zijn niet zo urgent, schrijf deze op een lijstje zodat je ze later uit kunt voeren. 

Besteed zaken uit

Veel dingen kun je als ondernemer zelf, maar het is wellicht ook fijn om sommige zaken uit te besteden. Dit kan bijvoorbeeld gaan om je boekhouding, of het bouwen van je website. Ook is het niet per se nodig om een HR afdeling in het leven te roepen. Je kunt je HR prima uitbesteden aan recruiters of executive search Nederland (voor meer informatie over dit onderwerp klik hier).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *